جزوه علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی فصل ششم غزالی
قابل توجه کاربران و دانشجویان عزیز و گرامی: فایلی که هم اکنون معرف حضور شماست فایل pdf جزوه علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی فصل ششم غزالی می باشد. این فایل شامل مطالب بسیار مفید و سودمند می باشد. و در قالب فرمت pdf تهیه شده و هم اکنون آماده دانلود است. امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت تمایل و نیاز می توانید این فایل ارزشمند و مفید را از فروشگاه سایت یوفایل خریداری و دانلود نمایید.
علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی فصل ششم غزالی
تعریف نفس و ماهیت آن از نظر غزالی
غزالی در تعریف نفس، دو رویکرد دارد: ارسطویی و نوافلاطونی. وی تعریف ارسطویی نفس را از بوعلی گرفته و در کتابهای متقدم
خود آورده ا ست و برا ساس آن، نفس را به نباتی و حیوانی و انسانی تقسیم و تعریف کرده ا ست.
تعریف نوافلاطونی ابوحامد از نفس، بی شباهت به تعریف صوفیانه نفس نیست و در کتابهای دهه پایانی عمر غزالی دیده می شود.
ابوحامد غزالی در بیشتر تألیفات خود، درباره نفس سخن گفته است .
وی گاه به آراء ارسطو، که در آراء فارابی و ابن سینا بازتاب داشته است، متمایل شده
و گاه آراء افلاطون که آن را با مبانی دین اسلام موافق تر شمرده است، گرایش نشان داده است
غزالی در تعریف نفس از چهار اصطلاح استفاده می کند: ۱ نفس، ۲ – قلب، ۳ – روح، ۴ – عقل.
از نظر غزالی روح مترادف نفس و قلب است .نفس از دیدگاه غزالی عبارت است از جوهر قائم به ذات در انسان از آن جهت که این ،
جوهر عبارت از حقیقت انسان است، یعنی همان جوهری که حکماً آن را نفس ناطقه می نامند و در قرآن کریم از آن به نفس
مطمئنه یا روح یاد شده است .احدی،بنی جمالی، ۱۳۹۵
در دیدگاه غزالی، رابطه ی روح با جسم و بدن به وسیله ی روح حیوانی تحقق می پذیرد .غزالی معتقد است روح جوهری است لایتجزا .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.