دانلود جزوه درس اپیدمیولوژی بار بیماری

جزوه وخلاصه کتاب
نوع فایل
pdf
حجم فایل
327KB
نویسنده
دسته بندی
تعداد بازدید
788 بازدید
6,500 تومان 5,000 تومان٪23 تخفیف

دانلود جزوه درس اپیدمیولوژی بار بیماری

دانشجویان و کاربران گرامی : فایلی که اکنون معرف حضور شماست فایل جامع pdf جزوه درس اپیدمیولوژی بار بیماری می باشد. این فایل شامل۷ صفحه می باشد و در قالب فرمتpdf تهیه شده است .امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت نیاز می توانید این فایل ارزشمند را با مناسب ترین قیمت از فروشگاه سایت یوفایل خریداری و دانلود نمایید.

جزوه درس اپیدمیولوژی بار بیماری

برای برنامه‌ریزی در نظام سلامت شناسایی نیازها و تقاضاها ضروری است. گرچه گاهی از اوقات نیاز و تقاضا به اشتباه در جای یکدیگر به کار می‌روند باید به تفاوت‌های این دو توجه داشت. نیاز (need) به معنای حوایج ذاتی جامعه به خدمات سلامتی است، در حالی که تقاضا (demand) به معنای میزان تمایل جامعه به این خدمات می‌باشد. نیاز ممکن است به وسیله برنامه‌های جاری برآورده شود یا نشود…

نیازهای برآورده نشده ممکن است درک شده یا نشده باشند. از طرف دیگر تقاضا ممکن است منطبق با نیاز، بیش از نیاز واقعی و یا غیر منطبق با نیاز باشد. تمام تقاضاها را نمی‌توان و نباید پاسخ داد و گاهی تقاضاها غیرضروری هستند.

به عنوان مثال، شهر کوچکی را تصور کنید که آمبولانس مناسب ندارد اما ساکنان آن تقاضای ساخت یک بیمارستان فوق‌تخصصی دارند. شتاب روزافزون معرفی فناوری‌های نوین که به طور عمده گران‌ قیمت هستند، مسوولان نظام سلامت را با ضرورت اولویت‌بندی برنامه‌ها جهت تخصیص منابع مواجه می‌سازد.

به طور حتم صرف منابع برای رفع نیازهایی که مورد تقاضا می‌باشند مطلوب‌ترین حالت است. هزینه‌کرد منابع برای رفع نیازهایی که مورد تقاضا نیستند موضوعی چالش‌برانگیز بوده و هدایت منابع به سوی تقاضاهایی که نیاز واقعی نیستند اشتباه می‌باشد. از سوی دیگر، شاخص‌های اپیدمیولوژیک متعارف کارایی لازم را جهت اولویت‌بندی برنامه‌ها ندارند. این شاخص‌ها عمدتا به سه دسته شاخص‌های مرگ و میر (همچون میزان خام مرگ، میزان مرگ اختصاصی، میزان مرگ استاندارد شده)، شاخص‌های فراوانی بیماری‌ها (همچون میزان شیوع، میزان بروز، میزان بروز تجمعی) و شاخص‌های پیامد بیماری‌ها (همچون آسیب، ناتوانی و معلولیت) تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها به تنهایی استفاده محدودی دارند.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.