دانلود جزوه نموداری مبحث شفعه (قانون مدنی)

جزوه وخلاصه کتاب
نوع فایل
pdf
حجم فایل
247KB
نویسنده
دسته بندی
تعداد بازدید
445 بازدید
6,000 تومان 4,500 تومان٪25 تخفیف

دانلود جزوه نموداری مبحث شفعه (قانون مدنی)

دانشجویان و کاربران گرامی : فایلی که اکنون معرف حضور شماست فایل جامع pdf جزوه نموداری مبحث شفعه (قانون مدنی) می باشد .این فایل شامل ۹ صفحه جزوه تایپ شده سودمند و با ارزش با کیفیت بسیار عالی و در قالب فرمت pdf تهیه شده است که هم اکنون آماده دانلود می باشد .امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت نیاز می توانید این فایل ارزشمند را با مناسب ترین قیمت از فروشگاه سایت یوفایل خریداری و دانلود نمایید.

 جزوه نموداری مبحث شفعه (قانون مدنی)

شفعه یکی از حقوقی است که بوسیله آن شریک می تواند سهم فروخته شده شریک خود را تملک کند.

شُفعه به استحقاق تملّک سهم فروخته شده‏ شریک شفعه گفته می شود.  چنانچه یکى از دو شریکِ ملکى، سهم خود را به فردى سوم بفروشد، شریک دیگر حق دارد با شرایطى سهم فروخته شده را به ملک خود درآورد. چنین استحقاقى را «شفعه» گویند.

برخى، شفعه را به حق تملک قهری سهم فروخته شده توسط شریک، براى شریک دیگر، تعریف کرده ‏اند. طبق این تعریف، شفعه حق خواهد بود نه استحقاق. به دارنده این حق «شفیع» گویند. شفعه عنوان بابى مستقل در فقه است که همه مسائل و احکام مربوط به آن به تفصیل در این باب آمده است. شفعه در شرع مقدس، امرى ثابت و مشروع است.

۱. عدم تعدد شفیع: به قول مشهور، در اجراى حق شفعه، شفیع باید یک نفر باشد و با تعدد آن، حق شفعه منتفى است.

۲. انتقال به سبب بیع: به قول مشهور- که بر آن ادعاى اجماع نیز شده- در ثبوت شفعه شرط است که شریک، سهم خود را از راه بیع به دیگرى منتقل کند. بنابر این، انتقال سهم وى با هبه، صلح، مهر قراردادن و مانند آن، سبب ایجاد حق شفعه براى شریکش نمى‏‌شود.

۳. عدم افراز سهم: از شرایط ثبوت شفعه آن است که شراکت به گونه مشاع باشد. بنابر این، شریکى که سهمش از زمین و مانند آن، تعیین و تفکیک شده، حق شفعه ندارد، مگر خانه که در صورت داشتن راه مشترک، چنانچه شریک، سهم مفروز خود را همراه سهم مشترک خویش از راه، به دیگرى بفروشد، براى شریک وى حق شفعه ثابت مى ‏گردد؛ لیکن در اینکه اشتراک در آب- مانند چاه- نیز حکم اشتراک در راه را دارد یا نه و نیز در الحاق باغ و زمین به خانه، اختلاف است.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.