دانلود جزوه گزیده مواد قانون (حقوق موضوعه) در اصول فقه استاد محمد بخشی

جزوه وخلاصه کتاب
نوع فایل
pdf
حجم فایل
96KB
نویسنده
دسته بندی
تعداد بازدید
588 بازدید
6,500 تومان 5,000 تومان٪23 تخفیف

دانلود جزوه گزیده مواد قانون (حقوق موضوعه) در اصول فقه استاد محمد بخشی

قابل توجه دانشجویان و کاربران گرامی : فایلی که هم اکنون معرف حضور شما سروران گرامی می باشد جامع ترین و کامل ترین فایل pdf جزوه گزیده مواد قانون (حقوق موضوعه) در اصول فقه تالیف استاد محمد بخشی می باشد. این فایل شامل ۱۲ صفحه می باشد که در قالب فرمت pdf تهیه شده و هم اکنون آماده دانلود می باشد .امید است که سودمند بود و مورد استفاده شما عزیزان واقع گردد . در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت یوفایل با مناسب ترین قیمت خریداری و دانلود نمایید.

حقوق موضوعه

یی گمان، قانون‌گذاری و قانون‌نویسی، بسیار مهم، دقیق و پیچیده است، زیرا باید واژگان و اصطلاحات را کنار هم چید و آن‌ها را در قالب موادّ قانونی مدوّنی که میان همه اجزا و مواد آن هماهنگی وجود دارد، گردهم آورد. در وضع قوانین ، همواره باید به تحولات روز، سنت‌ها، باورها و تجربه‌های گذشتگان توجه کرد.

معانی لغوی حکم

واژه حکم در لغت، چندین معنی دارد که از آن جمله است:
۱. قضا ؛ چه این‌که دادرسی و قضاوت، الزامی ایجاد کند و یا نه. بنابراین، (حکم بینهما)، به معنای (میان آن دو داوری کرد) است.
۲. علم ؛ در قرآن ، حکم در برخی موارد به معنای علم آمده است. خداوند در شأن حضرت یحیی می‌فرماید:
(وآتیناه الحکم صبیاً.) ما در کودکی به او (یحیی)، علم (شناخت احکام:نبوت) را عطا کردیم.

۳. رجوع؛ در این معنی، هنگامی که گفته می‌شود:(حکم فلان عن الشیء)، چنین اراده شده که (فلانی از حکم خود بازگشت)، و یا هنگامی که گفته می‌شود:
(أحکمته أنا) اراده شده است که (من از حکم خود رجوع کردم.)
۴. حکمت ؛ در این معنی، حکیم و عالم مترادف هم‌اند و به یک معنا به کار می‌روند، ولی راغب می‌نویسد: حکم، حکمت را دربر می‌گیرد، یعنی هر حکمتی، حکم است ولی هر حکمی حکمت نیست.

بنابراین، راغب رابطه میان این دو را عموم و خصوص مطلق می‌داند.
۵. منع؛ حکم، در لغت به معنای (منع) نیز آمده و در اصل، برای جلوگیری از فساد وضع شده است و هنگامی که در عربی گفته می‌شود:(اُحکمتُ وحکمتُ)، مقصود همان (مَنعتُ ورددتُ) است، و یا در (حَکّم الیتیمَ کما تُحکِّمُ وَلَدَک) چنین معنی می‌شود:( یتیم را از فساد و باطل بازدار و او را به سامان آور، آن سان که فرزند خودت را از فساد بازمی داری.) ازاین رو، قاضی را حاکم می‌گویند، زیرا او از ستم کاری جلوگیری می‌کند.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.