دانلود فایل pdf جزوه حقوق مدنی ۶ (بیع، معاوضه ،قرض ،اجاره، صلح، جعاله)

جزوه وخلاصه کتاب
نوع فایل
pdf
حجم فایل
427KB
نویسنده
دسته بندی
تعداد بازدید
1283 بازدید
7,500 تومان 6,000 تومان٪20 تخفیف

دانلود فایل pdf جزوه حقوق مدنی ۶ (بیع، معاوضه ،قرض ،اجاره، صلح، جعاله) 

قابل توجه کاربران و دانشجویان عزیز و گرامی: فایلی که هم اکنون معرف حضور شماست جامع ترین و کامل ترین فایل pdf درسنامه حقوق مدنی ۶ (بیع، معاوضه ،قرض ،اجاره، صلح، جعاله) ناصر کاتوزیان و شهیدی گرد آوری دکتر محمد جواد عیوضی می باشد. این فایل شامل ۵۱ صفحه می باشد. و در غالب فرمت pdf تهیه شده و هم اکنون آماده دانلود است. امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت تمایل و نیاز می توانید این فایل ارزشمند و مفید را از فروشگاه سایت یوفایل خریداری و دانلود نمایید.

حقوق مدنی ۶ (بیع، معاوضه ،قرض ،اجاره، صلح، جعاله) 

در حقوق مدنی (۶) به بررسی شرایط عقود معین می پردازیم.از مهمترین این عقود عقد بیع و عقد اجاره است و در مراحل بعدی به بررسی عقود معیّنی همچون عقد معاوضه – عقد جُعاله – عقد قرض و عقد صلح می پردازیم.

اولّین و مهمترین عقد معیّن عقد بیع می باشد که به آن مادر عقود هم می گویند که پیشینۀ تاریخی آن نیز در جوامع ابتدایی بوده است البته به صورت عقد مُعاوضه یعنی مبادلۀ کالا به کالا که بعدها به صورت عقد بیع درآمد.

با توجّه به نظر دکتر حسن امامی اگر بخواهیم یک تعریفی از عقد بیع بنماییم بدین صورت می شود که :

عقد بیع عبارت است از عقدی که به وسیلۀ آن یکی از طرفین که بایع ( فروشنده ) نامیده می شود عین مالی را در مقابل مال دیگری به طرف مقابل خود که مشتری نامیده می شود به قصد بیع تملیک می کند.

امّا در مادۀ ۲۳۸ ق.م در تعریف عقد بیع چنین گفته که: عقد بیع تملیک عین است به عوض معلوم.

این تعریف ق.م از عقد بیع حدود قلمرو این عقد را افزایش داده و آن را به عقد معاوضه نزدیک نموده است چرا که تملیک عین در برابر هر عوض دیگری ( خواه ثمن باشد ؛ خواه کالا ؛ خواه خدمت باشد ) را بیع دانسته است.

مادۀ ۴۶۴ ق.م عقد معاوضه را چنین تعریف کرده :

معاوضه عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین مالی می دهد به عوض مال دیگر که از طرف دیگر اخذ می کند ؛ بدون ملاحظۀ اینکه یکی از عوضین مبیع و دیگری ثمن باشد.باید اشاره کرد که عوض باید ثمن باشد ؛ کالا باشد یا … ما مجبوریم بیاییم و شرایط و مفاهیم عقد بیع و عقد معاوضه را بررسی و از هم تفکیک کنیم.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.