دانلود فایل pdf جزوه فیزیولوژی (مقدمات علوم پایه ۱)

جزوه وخلاصه کتاب
نوع فایل
pdf
حجم فایل
11MB
نویسنده
دسته بندی
تعداد بازدید
667 بازدید
10,000 تومان 9,000 تومان٪10 تخفیف

دانلود فایل pdf جزوه فیزیولوژی (مقدمات علوم پایه ۱)

قابل توجه کاربران و دانشجویان گرامی : فایل که هم اکنون معرف حضور شما عزیزان است جامع ترین و کامل ترین فایل pdf جزوه فیزیولوژی (مقدمات علوم پایه ۱) دانشگاه شهید بهشتی می باشد. این فایل شامل ۱۵۱ صفحه می باشد و در قالب فرمت pdf تهیه شده است. امیدواریم سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت نیاز می توانید این فایل ارزشمند و مفید را از فروشگاه سایت یوفایل با مناسب ترین قیمت خریداری و دانلود نمایید.

جزوه فیزیولوژی (مقدمات علوم پایه ۱)

فصل اول غشاء سلول و ساختمان آن:

در پایان این فصل باید بتوانید:
ترکیب غشاء را تشریح نمائید.
اعمال هریک از اجزاء تشکیل دهنده غشاء را توضیح دهید.
سلول کوچکترین واحد زنده بدن موجود زنده است . هر سلول محتوی سیتوپلاسم و ارگانلها بوده که توسط غشاء از محیط خارج جدا میگردد. از خصوصیات غشاء سلول ۱ این است که به صورت فیلتر انتخابی عمل مینماید.

به عبارتی او لافقط به بعضی از مواد اجازه عبور میدهد و ثانیً اسرعت عبور و مرور یونها از داخل به خارج سلول و به عکس متفاوت است . نفوذپذیری متفاوت غشاء به عبور یونها، سبب پیدایش اختلاف غلظت بین داخل و خارج سلول میشود.

برای مثال، بدلیل کاهش نفوذپذیری در شرایط استراحت سلول، این یون دارای غلظت بالایی در مایع خارج سلولی ۲ است. در حالیکه بدلیل (Na+) غشاء به یون سدیم نفوذپذیری بالای غشاء به یون پتاسیم، این یون دارای غلظت زیاد در داخل سلول ۳ است. جدول ۱ ترکیب شیمیائی مایعات داخل و خارج سلول را نشان میدهد.

اگر چه ساختمان شیمیایی غشاء و خواص آن از بافتی به بافت دیگر متغیر است اما در کل، تمام غشاها دارای یک تصویر کلی مشابهی میباشند. غشاها دارای ضخامت ۵/ نا۷ن ومتر بوده و مواد اصلی تشکیل دهنده آنها لیپیدها و پروتئینها میباشند.

۱ ساختمان لیپیدی غشاء : لیپیدهای غشاء تقریبً ا ۴۲ % جرم غشاء پلاسمائی را تشکیل میدهند. لیپیدهای اصلی غشاء را میتوان به سه دسته تقسیم نمود:
%۲۵ لیپیدهای غشاء را تشکیل میدهند. فسفولیپیدهای اصلی غشاء :(Phospholipids) الف فسفولیپیدها
اسفنگومیلین، فسفاتیدیل سرین، فسفاتیدیل کولین و فسفاتیدیل اتانلآمین میباشند.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.