دانلود جزوه مبانی سایکوسوماتیک دکتر نجاتی صفا

جزوه وخلاصه کتاب
نوع فایل
pdf
حجم فایل
751KB
نویسنده
دسته بندی
تعداد بازدید
470 بازدید
6,500 تومان 4,500 تومان٪31 تخفیف

دانلود جزوه مبانی سایکوسوماتیک دکتر نجاتی صفا

دانشجویان و کاربران گرامی : فایلی که اکنون معرف حضور شماست فایل جامع pdf جزوه  روانپزشکی مبانی سایکوسوماتیک دکتر نجاتی صفا می باشد .این فایل شامل ۶ صفحه جزوه سودمند با کیفیت بسیار عالی و در قالب فرمت pdf تهیه شده است که هم اکنون آماده دانلود می باشد .امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت نیاز می توانید این فایل ارزشمند را با مناسب ترین قیمت از فروشگاه سایت یوفایل خریداری و دانلود نمایید

جزوه مبانی سایکوسوماتیک دکتر نجاتی صفا

بیماریهای سایکوسوماتیک یا روان تنی: بیماریهایی جسمی که در آنها جنبه های روانشناختی نقش بارزی دارند؛

به این معنی که یا در ایجاد بیماری، مسائل روانی دخیل هستند یا خود بیماری باعث مسائل روانی میشود؛

مثلاً بیماریهای قلبی، سرطانها، اختلالات روماتیسمی و … ؛ به طور کلی، بسیاری بیماریهای مزمن در دسته ی سایکوسوماتیک ها قرار می گیرند.

قبل از اینکه به بحث در مورد این بیماریها بپردازیم، کمی در مورد اختلالات سوماتوفرم که با سایکوسوماتیک متفاو است، صحبت میکنیم.

 Somatoform disorders

این اختلالات با اختلالات دیگری نظیر functional disorders و medically unexplained symptoms تقریباً در یک category قرار میگیرند و somatic symptom disorders )معادل همان somatization قدیم که در ادامه بیشتر توضیح میدهیم( و functional neurological symptom disorders )توضیح بیشتر در ادامه( از انواع آن است.

در گذشته های دور، به آنها هیستریا گفته می شد. علت اطلاق لفظ مذکور، این بود که فکر می کردند مشکلات دیده شده به دلیل ترکیدن رحم رخ میدهد.
در اختلالات سوماتوفرم، فرد بدون وجود بیماری زمینهای، علائم جسمی از خود نشان میدهد؛ یعنی در معاینا و آزمایشها مشکل خاصی شناسایی نمی شود اما علائم در قامت خود باقیاند، بنابراین به نظر میرسد فاکتورهای سایکوژنیک )از قبیل استرس، ویژگیهای شخصیتی، شرایط اجتماعی و …( در بروز آنها دست داشته باشند.

تابلوی شایع اختلالات سوماتوفرم، مریضی است که به پزشکهای مختلف مراجعه میکند )مخصوصاً somatic symptom disorder ها که در سیستم های مختلف بدن خود را نشان میدهند(. در واقع در این بیماران نوعی doctor shopping )یا به تعبیر اساتید قدیمی سندرم کیسه ی نایلون مشاهده می شود.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.